-Κατά τον λαό μας η ρήση «Αύγουστε καλέ μου μήνα, να ΄σουν δυο φορές τον χρόνο» που και σήμερα παραμένει έντονα αποκαλυπτική δείχνει πόσο σπουδαίος είναι αυτός ο μήνας και πόσες χαρές και απολαύσεις προσφέρει σε όλους τους ανθρώπους. Όμως, όπως όλα τα ωραία γρήγορα, δυστυχώς, τελειώνουν, έτσι και ο Αύγουστος του 2024 ήδη μας έχει αποχαιρετίσει με το χαμόγελο της ελπίδας ότι, καλά να είμαστε και θα επιστρέψει το 2025, με ακόμη καλύτερες μέρες και περισσότερες χαρές.
Συνάδελφοι, όπως ξέρετε, η ΠΟΠΣ έκλεισε τα γραφεία της, όχι όμως και τις δραστηριότητές μας, για τις πρώτες 25 ημέρες του Αύγουστου, προκειμένου το 11μελές συμβούλιο να ξεκουραστεί και οι τρεις υπάλληλοί μας επίσης, αφού πήραν τις δικαιούμενες άδειές τους για να ξεκουραστούν.
-Παρά τις διακοπές όμως έπρεπε κάποια πράγματα να δρομολογηθούν και να γίνουν πράξη. Έτσι σε συνεργασία με τις άλλες συνταξιουχικές οργανώσεις ετοιμάσαμε τα υπομνήματα που εστάλησαν στην Κυβέρνηση και στον πρωθυπουργό, καθώς και αυτά που απεστάλησαν στους πολιτικούς αρχηγούς των κομμάτων, προκειμένου να τα λάβουν υπόψη τους στις εξαγγελίες των προγραμμάτων τους που θα ανακοινώσουν στη ΔΕΘ.
-Προετοιμάστηκαν όλες οι απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου η επίσκεψη του Δ.Σ. στη Θεσσαλονίκη και η συμμετοχή των Συλλόγων μας από τη Μακεδονία, τη Θράκη, τη Θεσσαλία και τα Ιωάννινα να έχει την καλύτερη και μεγαλύτερη παρουσία. Εξάλλου, το εγχείρημα της, για πρώτη φορά, ξεχωριστής συγκέντρωσης 2
των συνταξιούχων ήταν μια πρόκληση με πολλές δυσκολίες, μέχρι να επιτευχθεί η συμφωνία και με τις ομοσπονδίες του ιδιωτικού τομέα και να σχεδιαστεί η όλη κινητοποίηση, ο χώρος της εκδήλωσης, οι ομιλητές, τα πανό, τα συνθήματα και η πορεία των συγκεντρωθέντων μετά τις εκδηλώσεις στη συγκέντρωση. Οφείλουμε να αναγνωρίσουμε τη μεγάλη και θετική προσπάθεια όλων των συνταξιουχικών οργανώσεων, αλλά και τη βοήθεια στην οργάνωση της συγκέντρωσης από τα σωματεία της Θεσσαλονίκης.
ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ
Σύμφωνα με τις αποφάσεις του Δ.Σ. της ΠΟΠΣ και το υπόδειγμα που εστάλη σε όλους τους Συλλόγους, όσοι Σύλλογοι προγραμματίζουν να πραγματοποιήσουν καταστατικές συνελεύσεις –νομίζουμε ότι αφορά όλους τους Συλλόγους- μπορούν να αξιοποιήσουν το υπόδειγμα που έχει σταλεί. Στις αποφάσεις και τα θέματα λαμβάνουμε υπόψη την ισχύουσα νομοθεσία- Σύνταγμα- νόμο- προεδρικά διατάγματα- υπουργικές αποφάσεις- εγκυκλίους κλπ-.
Επίσης οι όποιες ρυθμίσεις δεν μπορούν να έρχονται σε αντίθεση με το καταστατικό της ΠΟΠΣ, τις αποφάσεις των συνεδρίων και τις αποφάσεις του Δ.Σ. της ΠΟΠΣ. Όλες οι άλλες δραστηριότητες μπορούν να προβλεφθούν στο νέο καταστατικό του Συλλόγου.
Η πραγματοποίηση καταστατικής συνέλευσης απαιτεί την παρουσία του 50% +1 των οικονομικά τακτοποιημένων μελών του Συλλόγου. Οι αποφάσεις που πρέπει να παρθούν και να γίνουν ρυθμίσεις του καταστατικού απαιτούν την ψήφιση των ¾ των παρόντων.
Α. ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΙΚΑ ΝΕΑ
-Την κατάργηση της μίας εθνικής σύνταξης συζητούν στο Υπουργείο Εργασίας, αν ο χήρος/χήρα λαμβάνει, εκτός από τη σύνταξη χηρείας και δική του/της σύνταξη (εξ ιδίου δικαιώματος).
Η εθνική σύνταξη ανέρχεται σήμερα στο ποσό των 426 ευρώ. Την κατάργηση της μίας εκ των δύο συντάξεων που λαμβάνουν χήροι και χήρες από το 2016 έως και σήμερα δεν τόλμησαν να υλοποιήσουν τόσο η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όσο και η προηγούμενη κυβέρνηση της ΝΔ. Στο υπό διαβούλευση ν/σ προωθείται η κατάργηση της μίας εκ των δύο εθνικών συντάξεων με δυνατότητα επιλογής εκ μέρους τού χήρου/χήρας της σύνταξης που θα υποστεί την περικοπή. Η χορήγηση μίας εθνικής σύνταξης όταν σωρεύονται πλείονα συνταξιοδοτικά δικαιώματα επιβλήθηκε από τον νόμο Κατρούγκαλου (άρθρο 7 παρ. 5 ν. 4387/2016) και διατηρήθηκε με τον νόμο Βρούτση (ν. 4670/2020). Συγκεκριμένα η ανωτέρω διάταξη αναφέρει ότι: «Σε περίπτωση σώρευσης συντάξεων χορηγείται μία εθνική σύνταξη. Στην περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούχου μιας πλήρους και μιας μειωμένης κύριας σύνταξης, το ποσό της χορηγούμενης εθνικής σύνταξης είναι 3
πλήρες. Σε περίπτωση συνταξιούχου ή δικαιούχου δύο μειωμένων κύριων συντάξεων, καταβάλλεται το ποσοστό της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε καθεμία από αυτές, εφόσον το άθροισμά τους είναι μικρότερο ή ίσο με το πλήρες ποσό της εθνικής σύνταξης».
Εάν τελικά προωθηθεί η διάταξη, είναι απαράδεκτη νομοθέτηση και θα περιαγάγει αρκετές χιλιάδες δικαιούχους συντάξεων λόγω θανάτου σε σχετική ή απόλυτη ένδεια.
-Αλλοίωση του Δείκτη Μεταβολής Μισθών, με τον οποίο θα «προσαυξάνονται» οι συντάξιμες αποδοχές από το 2025 κι εφεξής.
Σύμφωνα με το άρθρο 8 παρ. 4 ν. 4387/2016, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 24 του ν. 4670/2020 «Η αναπροσαρμογή των συνταξίμων αποδοχών, για το διάστημα έως και το 2024, διενεργείται κατά τη μεταβολή του μέσου ετήσιου γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής. Η προσαύξηση των συνταξίμων αποδοχών για το διάστημα από το 2025 και εφεξής διενεργείται με βάση τον δείκτη μεταβολής μισθών, που υπολογίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ». Με τον σκόπιμο και παράνομο «εμπλουτισμό» τού Δείκτη Μεταβολής Μισθών με πρόσθετα οικονομικά στοιχεία εκτός του μισθού, όπως πληθωρισμός, παραγωγικότητα οικονομίας, παραγωγικότητα εργασίας κ.ά., ο Δείκτης Μεταβολής Μισθών που θα προσαυξάνει τις συντάξιμες αποδοχές θα οδηγήσει σίγουρα σε μειωμένες συντάξιμες αποδοχές, αφού δεν θα λαμβάνεται μόνο η ονομαστική μέση αύξηση των μισθών όπως ορίζει ο νόμος, αλλά θα συνυπολογίζονται και άλλα στοιχεία οικονομίας και παραγωγικότητας, που μετά το 2025 θα οδηγούν σε μικρότερη αύξηση των συντάξεων. Η σκόπιμη αλλοίωση του ΔΜΜ με την αυθαίρετη προσθήκη των νέων αυτών στοιχείων, σε συνδυασμό με την αρχή η σύνταξη να προσδιορίζεται με βάση τους μισθούς ολόκληρου του εργασιακού βίου που θέσπισε ο νόμος Κατρούγκαλου και διατήρησε ο νόμος Βρούτση, θα οδηγήσει στο μέλλον σε πολύ χαμηλές συντάξεις. Γι’ αυτό όσοι τον τελευταίο καιρό υποστηρίζουν ότι ο νέος τρόπος υπολογισμού των συνταξίμων αποδοχών θα οδηγήσει σε αύξηση των συντάξεων, δεν λένε την αλήθεια.
-Θεσμική θωράκιση του ονείδους της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) με οριακή και άνευ ουσίας βελτίωσή της.
Ως γνωστόν, η Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) θεσπίστηκε με το άρθρο 38 του ν. 3863/2010 για όλες τις κύριες συντάξεις που υπερέβαιναν το ποσό των 1.400 € (μεικτά), ενώ με το άρθρο 44 (παρ. 13α και 13β) του ν. 3986/2011 η ΕΑΣ θεσπίστηκε και επί όλων των επικουρικών συντάξεων που υπερέβαιναν τα 300 € μεικτά. Με την υπ’αριθ. 244/2017 απόφαση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου κρίθηκαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις των μνημονιακών νόμων 3865/2010, 3986/2011, 4002/2011 κ.ά., με τους οποίους είχε επιβληθεί «Ειδική Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων» (ΕΕΑΣ) σε όλους τους συνταξιούχους του 4
Δημοσίου (Δημόσιο, ειδικά μισθολόγια, Σώματα Ασφαλείας κ.ά). Ωστόσο, ακολούθησε η έκδοση της υπ’αριθ. 1477/2021 απόφασης της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου, σύμφωνα με την οποία οι συνταξιούχοι και οι κληρονόμοι τους θα πληρώνουν ισόβιο «χαράτσι» σε κύριες και επικουρικές 7 συντάξεις, αφού με την υπ’αριθ. 1477/2021 απόφαση, η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου ακύρωσε τις δικές της προηγούμενες αποφάσεις 244/2017 και 504/2021, οι οποίες είχαν κρίνει αντισυνταγματική την παρακράτηση της ΕΑΣ! Το 2023 και το 2024 οι συνταξιούχοι έχασαν σχεδόν 500 εκατ. € ετησίως από την εισφορά υπέρ ΕΑΣ (μείωση 3%-14%) για όλες τις κύριες συντάξεις από 1.400 € (μεικτά) και άνω και για όλες τις επικουρικές από 300 € (μεικτά) και άνω (μείωση 3%-10%) ενώ οι απώλειες για την περίοδο 2010-2023 υπολογίζονται πάνω από 10 δις ευρώ.
Η κυβέρνηση, σύμφωνα και με τις παραπάνω αποφάσεις του Ελεγκτικού Συνεδρίου, οφείλει να επιστρέψει -και μάλιστα εντόκως- σε όλους τους συνταξιούχους, την εισφορά υπέρ ΕΑΣ, αναδρομικά τουλάχιστον για τα έτη 2017- 2018! Επίσης, η κυβέρνηση οφείλει να καταργήσει με πολιτική απόφαση την ΕΑΣ και για τις κύριες και για τις επικουρικές συντάξεις αφού πρόκειται για ένα ιδιότυπο αδικαιολόγητο φορολογικό «χαράτσι», όπως δέχονται και Διεθνείς Οργανισμοί (ΟΟΣΑ, ΔΝΤ).
-Θεσμική θωράκιση της προσωπικής διαφοράς με τον εμπαιγμό τού επιδόματος των 200 ευρώ που θα καταβληθεί τα Χριστούγεννα του 2024.
Με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015) αποφασίστηκε από τους δανειστές και την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ η περικοπή όλων των παλαιών συντάξεων. Ο τρόπος για τη μείωσή τους εφευρέθηκε και αποτυπώθηκε, λίγους μήνες μετά, στον νόμο Κατρούγκαλου 4387/2016 ως «προσωπική διαφορά». Με τον ν. 4387/2016 νομοθετήθηκε αρχικά ο επανυπολογισμός-αναπροσαρμογή όλων των «παλαιών» συντάξεων (πριν τον Μάιο του 2016), που λειτούργησε ως «προκρούστεια κλίνη». Ακολούθησε ο ν. 4670/2020 (νόμος Βρούτση) που η κυβέρνηση της ΝΔ ονόμασε «νέα ασφαλιστική μεταρρύθμιση»! Με το άρθρο 25 του ν. 4670/2020, όχι μόνο δεν καταργήθηκε ο θεσμός τού επανυπολογισμού των παλαιών συντάξεων του ν.4387/2016, αλλά αντιθέτως ενισχύθηκε, προστατεύθηκε και εφαρμόστηκε άμεσα. Ο νόμος Βρούτση εφάρμοσε τη διάταξη του άρθρου 14 παρ. 2α του ν. 4387/2016 νομιμοποίησε τις συνταξιοκτόνες μειώσεις που επήλθαν με τις διατάξεις των ν.4051/2012 και 4093/2012 και οδήγησαν στα Δικαστήρια εκατοντάδες χιλιάδες συνταξιούχων.
Σημειώνουμε ότι οι συνταξιούχοι που είχαν σχετικά μεγάλη προσωπική διαφορά, δεν εισέπραξαν ούτε τα αναδρομικά που διέταξαν οι υπ’αριθ. 1891/2019 και 1439/2020 αποφάσεις της ΟλΣτΕ.
Γι’ αυτό η κυβέρνηση πρέπει να καταργήσει άμεσα τις διατάξεις των νόμων Κατρούγκαλου-Βρούτση για την προσωπική διαφορά και μάλιστα αναδρομικά, χορηγώντας τις αυξήσεις από 1-1-2024 επί των συντάξεων χωρίς προϋποθέσεις και χωρίς αποκλεισμούς, ώστε οι συνταξιούχοι να τις δουν πραγματικά στα πορτοφόλια 5
τους σε μια συγκυρία υψηλού πληθωρισμού και φτωχοποίησης ευρύτερων συνταξιουχικών στρωμάτων.
Β. ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΩΡΟ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Σας κοινοποιούμε ολόκληρη την Ανακοίνωση της ΠΟΕΔΗΝ.
Γ. ΠΙΝΑΚΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΣΗΣ
Τι θα κερδίσουν όσοι κάνουν αίτηση για σύνταξη το 2025 αντί το 2024.
ΚΑΛΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ – ΥΓΕΙΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ
ΚΑΘΕ ΚΑΛΟ ΣΕ ΕΣΑΣ ΚΑΙ ΤΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ ΣΑΣ
Από το Γραφείο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της ΠΟΠΣ