Αύγουστος. Ο μήνας των διακοπών, της χαλάρωσης και της ξεκούρασης για όλους. Φέτος όμως, παρά το ότι αποφασίσαμε να κλείσουν τα γραφεία μας το πρώτο 20ημερο του μήνα, οι υποχρεώσεις που ήταν και τρέχουσες και αναγκαίες, στην ουσία δεν μας το επέτρεψαν. Είναι όμως πολύ σημαντικό ότι διεκπεραιώθηκαν οι εργασίες, έστω και αν αναγκάστηκε το προεδρείο αφενός να είναι παρόν αρκετές φορές και αφετέρου να διακόψουμε και να επαναφέρουμε σε εργασιακό καθεστώς τις δύο εργαζόμενές μας.
1.Ολοκληρώθηκε επιτυχώς η μεγάλη ανακαίνιση των γραφείων μας και ως εκ τούτου δεν θα χρειαστεί να αναζητήσουμε αγορά σε άλλο κτίριο. Έτσι και μπορούμε πλέον να κάνουμε τις εργασίες μας με καλύτερες συνθήκες και προφανώς να μην ξοδέψουμε κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ για αγορά άλλου γραφείου.
2.Συντάξαμε Υπόμνημα, όπως είχε αποφασίσει το Δ.Σ. με τα βασικά προβλήματα- αιτήματα που έχουμε και διεκδικούμε ανυποχώρητα, τα οποία υποβλήθηκαν:
-Στον Πρωθυπουργό της χώρας
–Στον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων
-Σε όλους τους πολιτικούς αρχηγούς των κομμάτων που συμμετέχουν στην ελληνική Βουλή- πλην των Σπαρτιατών-. Όλα τα κείμενα σας τα έχουμε στείλει. 2
3. Προγραμματίσαμε τη συμμετοχή μας στις εκδηλώσεις της ΔΕΘ.
Σημειώνουμε δε ότι η Οργάνωσή μας συμμετέχει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην κορυφαία αυτή εκδήλωση που αποτελεί σταθμό για τη δημοσιοποίηση των αιτημάτων μας και την έναρξη των διεκδικήσεων στη νέα περίοδο.
Στο επόμενο ενημερωτικό του μηνός Σεπτεμβρίου θα έχετε την ανάλογη ενημέρωση από τις εκδηλώσεις και τις δικές μας δραστηριότητες.
4. Επανυπολογισμός των συντάξεων
Επειδή το θέμα είναι σε μεγάλο μέγεθος και παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες που έγιναν από την Ομοσπονδία μας, παραμένουν σε εκκρεμότητα περίπου 17.000 συντάξεις, με πρόβλημα στον επανυπολογισμό.
Μετά από αυτή την καθυστέρηση αναγκάστηκε ο Πρόεδρος να επισκεφτεί τον Δ/ντη των Οικονομικών και τη Γενική Διευθύντρια του e- ΕΦΚΑ, οι οποίοι τον διαβεβαίωσαν ότι το θέμα είναι σε εξέλιξη και μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου 2023 θα έχουν επανυπολογιστεί όλες οι εκκρεμείς συντάξεις.
5. Η απάντηση του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ στο υπόμνημα που είχε αποσταλεί από την ΠΟΠΣ καθώς και το αίτημα συνάντησης με τον Πρόεδρο κ.Ανδρουλάκη.
«Καλησπέρα σας,
Σας ενημερώνουμε ότι έχουμε λάβει το Υπόμνημα σας σχετικά με τα σημαντικά προβλήματα που απασχολούν σήμερα τους συνταξιούχους και θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε θερμά για την αποστολή του.
Τις προτάσεις σας αυτές έχουμε ήδη διαβιβάσει στους αρμόδιους προκειμένου να ληφθούν υπόψη στην κατάρτιση των περαιτέρω θέσεων του Κινήματος για τους συνταξιούχους καθώς και στην επικείμενη ομιλία του Προέδρου στη ΔΕΘ.
Παράλληλα μόλις το επιτρέψει το πρόγραμμα του Προέδρου θα προγραμματιστεί συνάντηση με τον φορέα σας.
Σας ευχαριστούμε πολύ για την επικοινωνία, παραμένουμε στη διάθεση σας».
6. Ημερομηνίες πληρωμής των συντάξεων από το μήνα Οκτώβριο 2023 και μετά
Η Διοίκηση του e-ΕΦΚΑ ενημερώνει ότι, επειδή εκλείπουν πλέον οι λόγοι [covid-19] για την -κατά παρέκκλιση των διατάξεων του άρθρου 34 του ν.4611/2019- πληρωμή των μηνιαίων συντάξεων του φορέα σε τρεις (3) αντί δύο (2) ημέρες, από τις συντάξεις μηνός Οκτωβρίου και εφεξής οι ημερομηνίες πληρωμής διαμορφώνονται, ως εξής:
για τους μισθωτούς: η προτελευταία εργάσιμη ημέρα του προηγούμενου μήνα.
για τους μη μισθωτούς: η τέταρτη τελευταία εργάσιμη ημέρα του προηγούμενου μήνα.
Κατά συνέπεια:
-οι πληρωμές των κύριων και επικουρικών συντάξεων του e-ΕΦΚΑ μηνός ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ 2023 θα διενεργηθούν για μεν τους μη μισθωτούς στις 26/09/2023, ημέρα Τρίτη, για δε τους μισθωτούς στις 28/09/2023, ημέρα Πέμπτη, 3
-οι πληρωμές των κύριων και επικουρικών συντάξεων του e-ΕΦΚΑ μηνός ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ 2023 θα διενεργηθούν για μεν τους μη μισθωτούς στις 26/10/2023, ημέρα Πέμπτη, για δε τους μισθωτούς στις 30/10/2023, ημέρα Δευτέρα,
-οι πληρωμές των κύριων και επικουρικών συντάξεων του e-ΕΦΚΑ μηνός ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2023 θα διενεργηθούν για μεν τους μη μισθωτούς στις 27/11/2023, ημέρα Δευτέρα, για δε τους μισθωτούς στις 29/11/2023, ημέρα Τετάρτη.
7. Αλλαγές προωθούνται στις επικουρικές συντάξεις.
Το μοντέλο ΙΚΑ στις επικουρικές θα ξεμπλοκάρει μεν την έκδοση των 50.000 επικουρικών συντάξεων που είναι σε αναμονή ως και 3 χρόνια, ενώ θα αποτρέψει τις απορριπτικές αποφάσεις και τη στέρηση επικουρικής σύνταξης για ασφαλισμένους που με βάση τη νομοθεσία του Ταμείου τους θα έπρεπε να είχαν 25 ή 35 χρόνια για να πάρουν επικουρική και δεν τα συμπλήρωναν! Τώρα όμως θα πάρουν έγκριση καθώς θα πληρούν την 15ετία.
Σύμφωνα με πληροφορίες που έχουμε, το νέο σύστημα θα επεκταθεί και πιο πίσω, δηλαδή θα πιάσει και τις περιπτώσεις των επικουρικών συντάξεων που είχαν ήδη πάρει απορριπτική απόφαση επειδή δεν πληρούσαν τις προϋποθέσεις που προέβλεπε η νομοθεσία του κάθε ταμείου. Στην πράξη, ένας ασφαλισμένος που πήρε την κύρια σύνταξη στα 60 με 35ετία, αλλά στην επικουρική είχε 20ετία και απορρίφθηκε, θα έχει τη δυνατότητα να επανέλθει είτε με νέα αίτηση είτε να το κάνει «αυτεπάγγελτα» ο ΕΦΚΑ-ΕΤΕΑΕΠ και να πάρει επικουρική με 20ετία.
Αντίστοιχα, ένας συνταξιούχος του Δημοσίου για παράδειγμα που βγήκε με πλήρη σύνταξη στα 60 με 30 έτη ως εκπαιδευτικός και θα πρέπει να περιμένει ως τα 67 για να πάρει την επικουρική επειδή δεν έχει 35ετία, τώρα θα πάρει την επικουρική του χωρίς να περιμένει να πιάσει το 67ο έτος.
Η Παγίδα
Ωστόσο, τα ποσά για τις επικουρικές με 15ετία είναι μικρά, καθώς για όσους συνταξιοδοτούνται από το 2015 και μετά εφαρμόζονται δύο υπολογισμοί, ένας για τα χρόνια ασφάλισης ως το 2014 και ένας από το 2015 και μετά. Για τα έτη ως το 2014 η επικουρική υπολογίζεται με συντελεστή 0,45% ανά έτος και πολλαπλασιάζεται με τον συντάξιμο μισθό που είχαν οι ασφαλισμένοι ως το 2014, ενώ από το 2015 και μετά παίζουν ρόλο οι εισφορές που πληρώνουν κάθε χρόνο οι ασφαλισμένοι και η ηλικία αποχώρησης που όσο μικρότερη είναι τόσο μειώνει και το τελικό ποσό. Για παράδειγμα:
Οι νέες επικουρικές συντάξεις Συντάξιμος μισθός | Επικουρική σύνταξη στα 67 | Επικουρική σύνταξη στα 62 |
30 έτη ασφάλισης | ||
1.495,13 | 167,81 | 123,86 |
1.393,28 | 155,77 | 115,00 |
1.240,66 | 137,73 | 101,72 |
8. Το νέο Εργασιακό Νομοσχέδιο: Ανάλυση του καθηγητή ΕΚΠΑ και Προέδρου του ΕΝΥΠΕΚΚ, κ. Αλέξη Μητρόπουλου.
-Περαιτέρω ποινικοποίηση της απεργίας και της συνδικαλιστικής δράσης
Με την παρ. 4 του άρθρου 93 του ν. 4808/2021 (ΦΕΚ Α 101) είχε αρκούντως ποινικοποιηθεί το δικαίωμα της απεργίας και της συνδικαλιστικής δράσης.
Με τη διάταξη του άρθρου 31 του ν/σ αυστηροποιούνται περαιτέρω οι ποινές κατά των επικεφαλής των Συνδικάτων κατά την κήρυξη των απεργιών. Ειδικότερα η συγκεκριμένη διάταξη αναφέρει τα εξής: «Όποιος α)εμποδίζει την ελεύθερη και ανεμπόδιστη προσέλευση ή αποχώρηση από την εργασία ή την παροχή της εργασίας από εργαζομένους οι οποίοι δεν συμμετέχουν σε απεργία και επιθυμούν να εργαστούν ή ασκεί σωματική ή ψυχολογική βία σε βάρος τους ή β) συμμετέχει σε κατάληψη χώρων εργασίας ή εισόδων τους κατά τη διάρκεια απεργίας ή ανεξαρτήτως αυτής, τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι (6) μηνών και χρηματική ποινή τουλάχιστον διακοσίων (200) ημερησίων μονάδων, οριζoμένης της τιμής εκάστης ημερησίας μονάδας σε είκοσι πέντε (25) ευρώ, αν η πράξη δεν τιμωρείται βαρύτερα από άλλη διάταξη. Σε περίπτωση υποτροπής τα ανωτέρω ελάχιστα όρια διπλασιάζονται».
Η αυστηροποίηση των ποινών σε βάρος των ηγετών των Συνδικάτων, σε μια περίοδο πρωτοφανούς ήττας τους και υποχώρησης/καταστολής των απεργιών, γίνεται περισσότερο για να επιβληθεί το νέο μοντέλο ελαστικής απασχόλησης στα πλαίσια του παγκόσμιου ρεύματος, σε όλες τις νεοφιλελεύθερες οικονομίες της «gig economy», δηλαδή της γενικευμένης ελαστικής απασχόλησης και του περιορισμού στο ελάχιστο των ανθρώπων που εργάζονται και αμείβονται με καθεστώς πλήρους και σταθερής απασχόλησης και της βίαιης αποσάθρωσης 5 του Εργατικού Δικαίου.
-Στόχος η κατάργηση της πλήρους και σταθερής εργασίας!
Όλοι αυτοί οι νέοι θεσμοί τής μεταμοντέρνας εργασιακής ευελιξίας, με κυριαρχία τής μερικής απασχόλησης, στοχεύουν στην κατάργηση της πλήρους και σταθερής μισθωτής εργασίας και στην εξαΰλωση των στοιχείων του προστατευτικού πυρήνα της.
Σηματοδοτούν δηλαδή την επιστροφή του ακραίου εκμεταλλευτικού χαρακτήρα της «δουλειάς» ως «δουλείας», όπως ήταν κατά το πρώιμο στάδιο του καπιταλισμού. Αυτό είναι το νέο μοντέλο της εργασιακής «ειλωτείας» («εργασία μόνο για το φαγητό») και της άγριας εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης που επιφυλάσσει η σημερινή Ευρώπη για τη νέα γενιά.
Οι νεολογισμοί και το πολυτελές περιτύλιγμα της νέας αυτής εργασιακής «ειλωτείας» (σ.σ.: ο όρος ιστορικά έχει αναλυθεί από τον πρόγονό μας Θουκυδίδη) στοχεύουν και στην ιδεολογική αλλοτρίωση των νέων, δηλαδή στο ξερίζωμα από τη συνείδησή τους της ορθολογικής θεώρησης των πραγμάτων, της ίδιας της έννοιας της ανθρώπινης εργασίας ως πεμπτουσίας της κοινωνικής ύπαρξης και ως σκοπού της οργανωμένης δημοκρατικής κοινωνίας. Γιατί, αν χαθεί η νομιμοποίηση του ανθρώπου στον κοινωνικό και συλλογικό βίο μέσω της αξιοπρεπούς και αναγνωρίσιμης εργασίας, τότε η κοινωνία αποσυγκροτείται, η Δημοκρατία υποβαθμίζεται και το πρόσωπο του καθενός γίνεται «φτερό στον άνεμο».
Εξάλλου, συνέπεια αυτής της βίαιης εξέλιξης στην εργασία (αν όχι στόχος) θα είναι τα επόμενα χρόνια, να περιοριστεί δραστικά ο αριθμός των καταγεγραμμένων ανέργων (αφού όλοι θα απασχολούνται έστω και λίγες ώρες την εβδομάδα). Και τότε πάλι οι υποστηρικτές του παγκόσμιου άκρατου νεοφιλελευθερισμού θα επαίρονται γιατί μηδενίστηκε η ανεργία και συνεπώς υπάρχει (δήθεν) ανάπτυξη. Όμως οι άνθρωποι θα ζουν στα όρια της φτώχειας, με επιδόματα-«αντίδωρα» και οι κοινωνίες θα εξαθλιώνονται. Οι νέοι της Ελλάδας, οι νέοι της Ευρώπης, οι νέοι του κόσμου πρέπει να απορρίψουν αυτά τα… δώρα της Ευρωπαϊκής Τεχνοδομής και των δανειστών της χώρας μας που με το β’ κυρίως Μνημόνιο (ν. 4046/2012 σελ. 713) μας επέβαλαν τη «ρήτρα βουλγαροποίησης» των μισθών και τη γενικευμένη εργασιακή 6 «ευελιξία». Πρέπει όλοι να κατανοήσουμε ότι δυστυχώς επέρχεται το τέλος του εργασιακού πολιτισμού που επέτρεπε στους ανθρώπους να έχουν συλλογική, πολιτιστική και κοινωνική δράση και εξέλιξη. Ο «εργαζόμενος-χταπόδι», όπως είχαμε ήδη από το 2008 αποκαλέσει («Το τέλος του Κοινωνικού Κράτους; Αριστερά και Συνδικάτα μπροστά στην απορρύθμιση», Εκδόσεις Λιβάνη, 2008) τον άνθρωπο που, για να εξασφαλίσει έναν αξιοβίωτο μισθό, θα πρέπει να εξαντλείται σε πολλούς εργοδότες, με διαφορετικούς τύπους απασχόλησης και σε
διαφορετικούς τόπους, είναι ήδη μπροστά μας, είναι τα παιδιά μας! Οι Έλληνες νέοι, όλοι οι νέοι που ζουν και εργάζονται στην Ελλάδα, ως τα πρώτα πειραματόζωα της Ευρωζώνης (όπως αποδείχθηκε και με τα τρία Μνημόνια), πρέπει να εκφράσουν την έντονη αποδοκιμασία τους στην εργασιακή ειλωτεία, μαζί με τους γονείς και τους παππούδες τους, που ίσως τώρα αρχίζουν να αντιλαμβάνονται ότι το υπερ-Σύνταγμα του Μνημονίου, ως προπομπός της νέας ευρωπαϊκής-εταιρικής διακυβέρνησης, αποστερεί από τα παιδιά και τα εγγόνια τους κάθε δυνατότητα αξιοπρεπούς ζωής στο μέλλον.
9. Απονομή των συντάξεων- Γιατί καθυστερεί η ψηφιακή σύνταξη; (Έπρεπε να είχε εφαρμοστεί από το 2020!)
Με τον ν. 4670/2020 (ΦΕΚ Α 43) θεσπίστηκε η ψηφιακή διαδικασία απονομής σύνταξης. Στο κεφάλαιο Β (άρθρα 16-18) καθορίζονται όλες οι λεπτομέρειες για τη διαδικασία αυτή που στόχευε στην επιτάχυνση της έκδοσης συντάξεων από τον ενιαίο «Ηλεκτρονικό ΕΦΚΑ» (e-ΕΦΚΑ).
Μάλιστα εκδόθηκε η υπ’αριθ. 16394/Δ1.5642/4-5-2020 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β 1691) που καθόριζε περαιτέρω την ηλεκτρονική διαδικασία για την ψηφιακή απονομή των συντάξεων. Μέχρι σήμερα, όμως, η διαδικασία απονομής των συντάξεων γίνεται χωρίς την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου, όπως το καθορίζουν ο ν. 4670/2020 (άρθρα 16-18) και η σχετική ΥΑ.
Ι. Τι προβλέπει ο ν. 4670/2020 (άρθρα 16-18) για την ψηφιακή σύνταξη
Σήμερα με τα άρθρα 16-18 του ν. 4670/2020, για πρώτη φορά στη χώρα μας, έχει προβλεφθεί ότι, όχι μόνο η αίτηση συνταξιοδότησης θα υποβάλλεται ηλεκτρονικά από τον ασφαλισμένο, αλλά όλη η διαδικασία και η ίδια η σύνταξη θα εκδίδεται ηλεκτρονικά (ψηφιακά). 7 Σύμφωνα με το άρθρο 16 «Πιστοποίηση ψηφιακά διαθέσιμου ασφαλιστικού χρόνου», το σύνολο των δεδομένων και ατομικών στοιχείων που βρίσκεται στα πληροφοριακά συστήματα των πρώην Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης και αφορά στη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος, την απονομή συντάξεων και τη μεταβίβαση συντάξεων αιτία θανάτου συγκεντρώνεται έως 31-5-2020 στο Πληροφοριακό Σύστημα «ΑΤΛΑΣ», που έχει συσταθεί με τον ν. 4237/2014 (άρθρο 8). Οι υπηρεσίες μισθοδοσίας του ευρύτερου Δημοσίου Τομέα και η Ενιαία Αρχή Πληρωμών αποστέλλουν στην ΗΔΙΚΑ ΑΕ αρχεία με τα στοιχεία αποδοχών των υπαλλήλων τους, των οποίων η ακρίβεια και ορθότητα πιστοποιούνται μετά από έλεγχο. Τα πιστοποιημένα δεδομένα θεωρούνται έγκυρα και ορθά χωρίς να απαιτούνται φυσικά παραστατικά.
Ο ασφαλισμένος, σύμφωνα με το άρθρο 17, υποβάλλει υποχρεωτικώς ηλεκτρονικά την αίτηση για απονομή σύνταξης λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ καταχωρώντας υποχρεωτικά έγκυρη διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail). Αν ο ασφαλισμένος κατέχει φυσικά παραστατικά που αποδεικνύουν χρόνο ασφάλισης που δεν έχει προσμετρηθεί ως ψηφιοποιημένος ή πιστοποιημένος από το Σύστημα «ΑΤΛΑΣ», καταχωρεί τον επιπλέον χρόνο στην ηλεκτρονική αίτηση και προσκομίζει εντός προθεσμίας δεκαπέντε (15) ημερών τα φυσικά παραστατικά στο υποκατάστημα του τόπου κατοικίας για έλεγχο, πιστοποίηση και ψηφιοποίηση. Στην ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ ο ασφαλισμένος μπορεί να αιτηθεί και την αναγνώριση πλασματικού χρόνου.
Η απόφαση συνταξιοδότησης εκδίδεται ηλεκτρονικά βάσει των ψηφιακών δεδομένων του Π/Σ «ΑΤΛΑΣ», των δεδομένων του Π/Σ των Κέντρων Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ), των δεδομένων που ψηφιοποιούνται μετά την προσκόμιση φυσικών παραστατικών και του τυχόν πλασματικού χρόνου που εξαγοράζεται. Η απόφαση απονομής σύνταξης γνωστοποιείται στο e-mail του αιτούντος χωρίς να απαιτείται κοινοποίηση μέσω ταχυδρομείου. Επίσης αναρτάται και στον ατομικό λογαριασμό του ασφαλισμένου στον δικτυακό τόπο του e-ΕΦΚΑ. Ο ασφαλισμένος δύναται να ασκήσει προσφυγή κατά της συνταξιοδοτικής απόφασης που του κοινοποιήθηκε στο e-mail και αναρτήθηκε στον ατομικό του λογαριασμό.
Εξάλλου, στο άρθρο 18, προσδιορίζονται οι αναγκαίες υποδομές 8 διαλειτουργικότητας του Π/Σ «ΑΤΛΑΣ» με τον e-ΕΦΚΑ, τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, τις εφαρμογές του Μητρώου Πολιτών, του Π/Σ της Στρατολογίας, των φοιτητολογίων των Ιδρυμάτων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κ.λπ., ώστε να δύναται να αναγνωριστεί τυχόν αιτηθείς πλασματικός χρόνος μετά από διασταύρωση των στοιχείων, για την απονομή ή μεταβίβαση των συντάξεων.
ΙΙ. Τί προβλέπει η υπουργική απόφαση για την ψηφιακή σύνταξη
Με την υπ’αριθ. 16394/Δ1.5642/4-5-2020 υπουργική απόφαση (ΦΕΚ Β 1691) καθορίστηκε περαιτέρω η ηλεκτρονική διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει ο ασφαλισμένος για την ψηφιακή απονομή σύνταξης. Σύμφωνα με το άρθρο 1 της ΥΑ, για σύνταξη λόγω γήρατος, αναπηρίας ή θανάτου, ο ασφαλισμένος υποβάλλει υποχρεωτικά αίτηση στην ηλεκτρονική υπηρεσία Ψηφιακής Απονομής Σύνταξης «ΑΤΛΑΣ» μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Για κάθε παροχή υποβάλλεται ξεχωριστή αίτηση από τους ασφαλισμένους των φορέων, κλάδων, τομέων και λογαριασμών που εντάχθηκαν στον e-ΕΦΚΑ, αφού ο ασφαλισμένος-δικαιούχος αυθεντικοποιηθεί με τους κωδικούς taxisnet, τον ΑΜΚΑ τους και τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού τους ταχυδρομείου (e-mail). Κατόπιν ο ασφαλισμένος συμπληρώνει τις πληροφορίες που ζητούνται ανάλογα με το είδος του αιτήματος στην αίτηση και προχωρά στην υποβολή της. Η ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης (ν. 1599/1986, όπως ισχύει) σχετικά με την ορθότητα και την πληρότητα των δεδομένων που καταχωρούνται σε αυτή. Πιστοποιητικά και ληξιαρχικές πράξεις (αν απαιτούνται) λαμβάνονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης. Με την υποβολή τής αίτησης και για το σκοπό τής κρίσης των αιτημάτων και τον έλεγχο της απονομής των παροχών, είναι απαραίτητη η επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα τού αιτούντος από τον e-ΕΦΚΑ.
Στις περιπτώσεις που η απονομή της παροχής συνδέεται με συγγενικά πρόσωπα του αιτούντος, ο e-ΕΦΚΑ διατηρεί επιπλέον το δικαίωμα του ελέγχου συντάξεων και επιδομάτων που αφορούν άμεσα συγγενικά πρόσωπα (γονείς, σύζυγο, τέκνα) του αιτούντος προκειμένου να διασταυρώσει τα απαραίτητα στοιχεία κατά την εκτέλεση της επεξεργασίας της αίτησης, καθώς και κατά τη μετέπειτα διαδικασία ελέγχου απονομής των παροχών. Κατ’ εξαίρεση είναι δυνατό να ζητηθεί από το δικαιούχο να 9 προσέλθει στο αρμόδιο υποκατάστημα του e-ΕΦΚΑ, σε περίπτωση αίτησης από δικαστικό συμπαραστάτη ή σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η αναζήτηση του συνόλου των απαιτούμενων δικαιολογητικών. Εξάλλου, σύμφωνα με το άρθρο 2 της ΥΑ, οι αποφάσεις συνταξιοδότησης για αιτήματα μεταβίβασης κύριας σύνταξης αιτία θανάτου του συνταξιούχου και απονομής γήρατος σε δικαιούχους του τέως ΟΓΑ χωρίς χρόνο διαδοχικής ασφάλισης εκδίδονται επίσης αυτόματα μέσω του Π/Σ «ΑΤΛΑΣ». Η έκδοση των αποφάσεων συνταξιοδότησης γίνεται βάσει των διαθέσιμων ψηφιακών δεδομένων πληρωμών συντάξεων για τις περιπτώσεις μεταβίβασης και των διαθέσιμων ψηφιακών δεδομένων χρόνου ασφάλισης του Π/Σ «ΑΤΛΑΣ» για τις περιπτώσεις απονομής συντάξεων γήρατος. Κάθε απόφαση απονομής περιλαμβάνει τα προσωπικά στοιχεία του δικαιούχου, τα ψηφιακά διαθέσιμα δεδομένα που ελήφθησαν υπόψη κατά τη θεμελίωση του δικαιώματος και τον υπολογισμό του ποσού της παροχής, τις διατάξεις επί των οποίων κρίθηκε το αίτημα, το απονεμηθέν ποσό της σύνταξης, την ημερομηνία έναρξης του δικαιώματος, την ημερομηνία πληρωμής, τον ΙΒΑΝ του δικαιούχου και κάθε άλλη πληροφορία που κριθεί χρήσιμη για την καλύτερη ενημέρωση του συνταξιούχου και τη νόμιμη στοιχειοθέτηση της απόφασης. Σε περίπτωση απορριπτικής απόφασης, αναγράφονται και οι διατάξεις βάσει των οποίων δεν είναι δυνατή η απονομή της σύναξης.
Η απόφαση που εκδίδεται από την ηλεκτρονική υπηρεσία αποτελεί δημόσιο έγγραφο και γνωστοποιείται αποκλειστικά στο e-mail του ασφαλισμένου ή του νόμιμου εκπροσώπου/αντικλήτου. Η απόφαση θεωρείται ότι κοινοποιήθηκε μετά την παρέλευση δέκα (10) εργασίμων ημερών από την αποστολή τού e-mail. Η απόφαση αναρτάται επίσης στον ατομικό λογαριασμό του ασφαλισμένου στον διαδικτυακό τόπο του e-ΕΦΚΑ. Ο ασφαλισμένος δύναται να ασκήσει προσφυγή κατά της απόφασης. Εξάλλου στο άρθρο 3 της ΥΑ ορίζεται ότι αιτήματα απονομής ή μεταβίβασης σύνταξης που είχαν υποβληθεί από 1-1-2017 έως την έναρξη της λειτουργίας του Π/Σ «ΑΤΛΑΣ» δύνανται να εντάσσονται στη διαδικασία απονομής ως ανωτέρω, κατόπιν πρόσκλησης των δικαιούχων και την υποβολή νέας αίτησης, στην οποία θα καταχωρείται και η ημερομηνία τής αρχικής υποβολής για τον υπολογισμό των αναδρομικών που οφείλονται.
Στο άρθρο 4 της ΥΑ ορίζεται ότι κατά τη διάρκεια της πιλοτικής λειτουργίας 10 της ηλεκτρονικής υπηρεσίας ψηφιακής απονομής σύνταξης «ΑΤΛΑΣ», η οποία περατώνεται τον Αύγουστο του 2020, πραγματοποιείται από τις εκτελεστικές υπηρεσίες απονομών συντάξεων του e-ΕΦΚΑ έλεγχος της ορθότητας για το σύνολο των αποφάσεων που εκδίδονται από την Υπηρεσία και στη συνέχεια κοινοποιείται η απόφαση στους δικαιούχους. Μετά τη λήξη τής πιλοτικής λειτουργίας του Π/Σ «ΑΤΛΑΣ», πραγματοποιείται απολογιστικός δειγματοληπτικός έλεγχος σε ποσοστό τουλάχιστον 10% των αποφάσεων. Οι συνταξιούχοι που επιλέγονται στο δείγμα ενημερώνονται ηλεκτρονικά στο e-mail τους και υποχρεούνται εντός δεκαπέντε (15) ημερών να προσέλθουν στο αρμόδιο υποκατάστημα προσκομίζοντας τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Τέλος, στην ΥΑ ορίζεται ότι, σε περίπτωση μη έγκαιρης προσέλευσης από υπαιτιότητά τους, η χορήγηση της σύνταξης αναστέλλεται ενώ, σε περίπτωση διαπίστωσης παραποίησης ή ψευδούς δήλωσης στοιχείων, διακόπτεται η χορήγηση της σύνταξης, αναζητούνται τα αχρεωστήτως καταβληθέντα ποσά και εφαρμόζονται οι διατάξεις περί υποβολής ψευδούς υπεύθυνης δήλωσης.
ΙΙΙ. Να ισχύσει άμεσα το θεσμικό πλαίσιο για την ψηφιακή σύνταξη
Από όλα τα παραπάνω προκύπτει ότι σήμερα η ψηφιακή διαδικασία απονομής των συντάξεων δεν εφαρμόζεται κατά τον νόμο και έχει καθυστερήσει πάνω από τρία χρόνια, παρά τις κατά καιρούς εξαγγελίες κυβερνητικών παραγόντων. Είναι θετικό το ότι σε πρόσφατες δηλώσεις του ο νέος υπουργός Εργασίας κ.Γεωργιάδης υποσχέθηκε ότι τα σχετικά άρθρα του ν. 4670/2020, με τις πρωτοποριακές ομολογουμένως διατάξεις για την ψηφιοποίηση της διαδικασίας απονομής των συντάξεων, θα εφαρμοστούν πλήρως επ’ωφελεία των αρκετών χιλιάδων ασφαλισμένων που αναμένουν την ταχύτερη έκδοση της πολυπόθητης σύνταξής τους.
Η μη εφαρμογή, ακόμη και τρία χρόνια μετά, της ψηφιακής διαδικασίας για την απονομή σύνταξης, καθιστά ουσιαστικά «κενό γράμμα» όλο το αφήγημα της κυβέρνησης περί ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας και επιτάχυνσης των ενεργειών της Δημόσιας Διοίκησης.
Από το Γραφείο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της ΠΟΠΣ