1.Ετήσιο Συνέδριο
Σύμφωνα με το Καταστατικό της ΠΟΠΣ το ετήσιο Συνέδριο της Ομοσπονδίας μας πραγματοποιείται εντός του Α’ Εξαμήνου του έτους πραγματοποίησής του. Όπως γνωρίζουμε όλοι τα ενδιάμεσα ετήσια συνέδρια- μεταξύ εκλογοαπολογιστικών- δεν πραγματοποιηθήκαν από το 2018 και μέχρι σήμερα, για τους λόγους που αναφέραμε και στην προηγούμενη ενημέρωση.
Το Συνέδριο του 2023 παρά το ότι έγιναν οι σχετικές έρευνες και προετοιμασίες, δυστυχώς, δεν υπάρχει η οικονομική δυνατότητα να πραγματοποιηθεί εντός του Α’ Εξαμήνου του 2023.
Το Δ.Σ. της ΠΟΠΣ, με ομόφωνη απόφασή του, μετακινεί την πραγματοποίησή του τον μήνα Νοέμβριο του 2023. Η μετακίνηση αυτή θα μας δώσει τη δυνατότητα για καλύτερη προετοιμασία, αφού, όπως έχουμε ανακοινώσει, θα είναι και οργανωτικό και τα οικονομικά μας θα είναι ικανά για την καλύτερη και ουσιαστικότερη υλοποίησή του.
Ακόμη, το Δ.Σ. έχει αποφασίσει μέχρι τον Νοέμβριο του 2023 να πραγματοποιήσει τρεις τουλάχιστον περιφερειακές συνδιασκέψεις, με περιεχόμενο ενημερωτικό και οργανωτικό για την αρτιότερη προετοιμασία.
2.Αποστολή απόψεων και προτάσεων οργανωτικού περιεχομένου
Μετά την αναβολή του ετήσιου Συνεδρίου μας για τον Νοέμβριο, το Δ.Σ. της Ομοσπονδίας μας αποφάσισε να παρατείνει τον χρόνο υποβολής προτάσεων λειτουργικού και 2
οργανωτικού περιεχομένου για τους Συλλόγους, που για διαφόρους λόγους δεν έχουν αποστείλει στην Ομοσπονδία μας, μέχρι και την 10η Ιουνίου 2023.
3.Συναντήσεις με τα πολιτικά κόμματα
Η Ομοσπονδία μας σε συνεργασία και με τις άλλες συνταξιουχικές Οργανώσεις, συνέχισε την επικοινωνία και τις επαφές με τα πολιτικά κόμματα, που εκπροσώπησαν τον ελληνικό λαό στη Βουλή των Ελλήνων, προκειμένου να αξιοποιηθεί και ο χρόνος της προεκλογικής περιόδου και να εντάξουν τα πολιτικά κόμματα στο πρόγραμμά τους που θα ανακοινώσουν, και τα δικά μας θέματα.
Ήδη, όπως πληροφορηθήκαμε, τουλάχιστον το θέμα της προσωπικής διαφοράς και η απόδοση των παρανόμως παρακρατηθέντων στο 11μηνο (2015-2016) έχουν γίνει αποδεκτά, μετά και τις συναντήσεις που πραγματοποιήσαμε, ως συνταξιουχικές Οργανώσεις, σχεδόν από όλα τα πολιτικά κόμματα που συναντήσαμε.
Η τελευταία συνάντηση πραγματοποιήθηκε στις 24/4/2023 με τη Νέα Δημοκρατία, στα Γραφεία του Κόμματος, στην Πειραιώς. Στη συνάντηση αυτή παραβρέθηκαν από πλευράς Ν.Δ., ο Γραμματέας της πολιτικής επιτροπής κ.Π.Μαρινάκης, ο Γραμματέας Προγράμματος κ. Χάρης Θεοχάρης και ο Γραμματέας Συνδικαλισμού κ. Θεόδωρος Κόλλιας.
Οι συνταξιούχοι Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα εκπροσωπήθηκαν από πέντε προέδρους των συνταξιουχικών οργανώσεων. Το Δημόσιο εκπροσώπησε η ΠΟΠΣ με τον Πρόεδρο Ηλία Ηλιόπουλο, τον Ιδιωτικό τομέα ο Πρόεδρος του ΙΚΑ Δήμος Κουμπούρης, ο Πρόεδρος του ΟΑΕΕ, ο Πρόεδρος των ΕΛΤΑ και ο Πρόεδρος των Επικουρικών Ταμείων.
Στη συνάντηση αυτή τέθηκαν με απόλυτη και καθαρή θέση από όλους του Προέδρους όλα τα θέματα που μας απασχολούν. Δηλαδή:
α) Ακρίβεια: Ιδιαίτερα η μη κάλυψη του κόστους της αγοραστικής δύναμης από όλες τις συντάξεις και περισσότερο από αυτούς που είχαν ή έχουν προσωπική διαφορά.
β) Η ενσωμάτωση της προσωπικής διαφοράς: Η εγκληματική νομοθετική ρύθμιση που συνεχίζει να ληστεύει τις συντάξεις με μνημονιακή και απαράδεκτη νομοθετική ρύθμιση από το 2016.
γ) Αναδρομικά 11μήνου: Να δοθούν σε όλους, γιατί η αδικία και η παρανομία της παρακράτησης, όπως και το ΣτΕ αποφάσισε, δεν διορθώνεται με την επιστροφή μόνο στους 300.000 που προσέφυγαν δικαστικά, αλλά και στα 2,5 εκατομμύρια που υποχρεώθηκαν να πληρώσουν παράνομα.
δ) Συντάξεις χηρείας:
-Άμεση ενοποίηση παλαιών και νέων συντάξεων
-Κατώτερη στο ύψος της εθνικής σύνταξης
-Άμεση κατάργηση του 6% που παρακρατείται από τις συντάξεις των αποβιωσάντων.
-Επιστροφή της 13ης και 14ης σύνταξης
Η συζήτηση έγινε σε πολύ καλό κλίμα και οι εκπρόσωποι της Ν.Δ. θεωρούν ότι τα αιτήματά μας είναι δίκαια. 3
4. Οι συντάξεις μπροστά σε νέες ανατροπές
Σύμφωνα με την ανάλυση του Καθηγητή κ.Αλέξη Μητρόπουλου.
Τα βασικά σημεία της συνταξιοδοτικής «μεταρρύθμισης» Μακρόν
Τα βασικά σημεία της συνταξιοδοτικής αντιμεταρρύθμισης Μακρόν, της πιο ακραίας και ultra νεοφιλελεύθερης που είχαν ποτέ φανταστεί οι Γάλλοι, είναι τα εξής:
α) Αύξηση του γενικού ορίου συνταξιοδότησης από το 2027 και μετά, από το 62ο στο 64ο έτος ηλικίας για όλους, άνδρες-γυναίκες, χωρίς εξαιρέσεις.
β) Πλήρης σύνταξη από το 2027 στο 64ο έτος ηλικίας (έτος γέννησης 1963), με 43 χρόνια πλήρους ασφάλισης.
γ) Χωρίς συμπλήρωση 43 χρόνων ασφάλισης, προαιρετική σύνταξη στο 64ο έτος ηλικίας, άλλως υποχρεωτική έξοδο στη σύνταξη μετά το 67ο έτος ηλικίας.
δ) Μεταβατικές ρυθμίσεις: Για όσους εργάζονται διαρκώς και χωρίς καμιά διακοπή από το 16ο έτος της ηλικίας τους, ισχύει συμπλήρωση του 58ου έτους για συνταξιοδότηση. Για όσους άρχισαν την εργασία από τα 16-18 έτη ηλικίας, προβλέπεται συνταξιοδότηση στα 60. Για όσους εργάζονται από 18-20 ετών, έξοδος στη σύνταξη 62 και για όσους εισήλθαν στην αγορά εργασίας από 20-21 ετών, έξοδος στη σύνταξη στο 63ο έτος ηλικίας.
ε) Μείωση της σύνταξης κατά 10% («πέναλτι») για όσους συνταξιοδοτηθούν μέχρι το 2027 και δεν έχουν ασφάλιση 40 ετών.
στ) Κατάργηση των ειδικών διατάξεων για γυναίκες, καθώς και για βαρέα και ανθυγιεινά από το 2027 και μετά.
ζ) Σταδιακή μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης, δηλαδή της αναλογίας μηνιαίας καθαρής σύνταξης και καθαρού εισοδήματος από την εργασία, από το 61% το 2022, στο 52% το 2050 και στο 45% το 2070.
Για την αντιμεταρρύθμισή του ο Μακρόν επικαλέστηκε:
α)Την επιδείνωση του δημογραφικού, μολονότι τα στοιχεία για τη Γαλλία (λόγω των σχεδιασμένων μέτρων των κυβερνήσεων Μιτεράν) είναι σαφώς καλύτερα από τα αντίστοιχα των άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
β)Το έλλειμμα του Ασφαλιστικού της Γαλλίας κατά 17 δις € έως το 2030, σύμφωνα με την Αναλογιστική Μελέτη του Συμβουλίου Παρακολούθησης των Συντάξεων «COR» («Ανεξάρτητη Αρχή για τις Συντάξεις»). Κατά τη μελέτη αυτή, η μέση σύνταξη από 1.532 ευρώ το 2022, θα φτάσει στα 1.677 ευρώ το 2050 και στα 1.795 ευρώ το 2070.
γ)Τις μεγάλες αλλαγές στην αγορά εργασίας και τη γενικευόμενη μερική και ευέλικτη απασχόληση.
Νεοφιλελεύθερη αντεπίθεση κατά των συντάξεων προ των πυλών
Είναι γεγονός ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μία ακραία νεοφιλελεύθερη αντεπίθεση για την κατάλυση και ακύρωση όσων είχαν απομείνει από το σύστημα συντάξεων στην Ευρώπη. 4
Η παραμονή στην εργασία έως τα βαθιά γηρατειά («μέχρι του τάφου») για μια μικρή σύνταξη, αποτελεί σήμερα συντονισμένη και σχεδιασμένη προσπάθεια, με απώτερο στόχο τη μετακύληση ολόκληρου του κόστους τού δημογραφικού και του πρόσθετου πρόσφατου κόστους από την πανδημία στους συνταξιούχους- εργαζόμενους και σε ολόκληρη την κοινωνία.
Δυστυχώς δεν υπάρχουν δυνάμεις αντίστασης σε αυτές τις ακραίες αντικοινωνικές πρωτοβουλίες, παρότι οι μαζικές, δυναμικές και ιδιαίτερα μαχητικές κινητοποιήσεις των Γάλλων (με συμμετοχή κυρίως των νέων), σε αντίθεση με τη χώρα μας, έχουν αναπτερώσει τις ελπίδες για αποτροπή αυτών των ακραία αντικοινωνικών νομοθετικών πρωτοβουλιών.
Και δεν πρέπει να λησμονείται ότι όλα αυτά είναι απαίτηση του μεγάλου κεφαλαίου, μη εξαιρουμένων και των αμιγώς κρατικών ή μεικτών εταιριών, των λεγόμενων «εθνικών πρωταθλητών».
Το «φόβητρο» άλλωστε της μεταλλαγμένης Λεπέν (στο κόμμα της οποίας έχουν προσχωρήσει τα χαμηλού εισοδήματος λαϊκά στρώματα, αλλά και μεγάλο μέρος τής εργατικής τάξης των τέως κομμουνιστών και σοσιαλιστών) είναι μόνιμο επιχείρημα της σημερινής γαλλικής «αριστεράς». Ο Ζαν-Λυκ Μελανσόν, μπορεί να καταδίκασε με τους χειρότερους απαξιωτικούς χαρακτηρισμούς την «κολοτούμπα» των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ με το γ’ Μνημόνιο, έθεσε όμως στον γαλλικό λαό το δίλημμα που λειτούργησε υπέρ του Μακρόν, μολονότι το πρόγραμμά του ήταν γνωστό σε όλους. Γιατί από την προηγούμενη ήδη διακυβέρνησή του είχε προαναγγείλει τη λεγόμενη «ασφαλιστική μεταρρύθμιση».
Επομένως, η Ευρωπαϊκή Τεχνοδομή και οι νεοφιλελεύθεροι έχουν δυστυχώς πολλές δυνατότητες στο οπλοστάσιό τους για να αλώσουν και να εξαφανίσουν τους θεσμούς τού Κοινωνικού Κράτους Δικαίου, πολύ περισσότερο όταν, αυτοί που είναι «φύσει και θέσει» ταγμένοι να τους εδραιώσουν περαιτέρω και να τους διευρύνουν, εκτελούν ανενδοίαστα τους χειρότερους εφιάλτες των λαών… Και εξακολουθούν να πολιτεύονται, αξιώνοντας να λησμονήσουμε τα ήδη προ ολίγου χρόνου πεπραγμένα τους.
5.Εισφορά ΕΑΣ: Να καταργηθεί άμεσα ο φόρος-«χαράτσι» που ισχύει από το 2010!
Μισό δις € οι απώλειες το 2023 από την παρακράτηση της ΕΑΣ.
Το 2023 οι συνταξιούχοι θα χάσουν σχεδόν μισό δις € από την Εισφορά υπέρ Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ), που παρακρατείται από όλες τις κύριες συντάξεις πάνω από 1.400 € μεικτά (μείωση 3%-14%) και από όλες τις επικουρικές πάνω από 300 € μεικτά (μείωση 3%-10%).
Μάλιστα, από 1-1-2023, με την αύξηση που χορήγησε η κυβέρνηση, ύψους 7,75%, πολλοί συνταξιούχοι εισέπραξαν μικρότερη σύνταξη, αφού ξεπέρασαν το «όριο» των 1.400 € (μεικτά) στην κύρια σύνταξή τους, με συνέπεια να υποστούν περικοπή από 3% και άνω λόγω παρακράτησης υπέρ της ΕΑΣ. Εξάλλου, με θλίψη εντοπίσαμε στη σελ. 160 της Εισηγητικής Έκθεσης του κρατικού προϋπολογισμού για το 2023 και στον Πίνακα 3.20 ότι η βασική πηγή εσόδων για τον προϋπολογισμό του ΑΚΑΓΕ θα προέρχεται και το 2023 (όπως και τα προηγούμενα χρόνια) από την παρακράτηση της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ν. 3865/2010, 3986/2011, 4002/2011).
Η συγκεκριμένη εισφορά-φόρος είχε κριθεί από την Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου αντισυνταγματική με τις αποφάσεις 244/2017 και 504/2021, ενώ, με νεότερη απόφασή της 1477/2021, την έκρινε συνταγματική από 1-1-2019. Την ίδια στάση τήρησε άλλωστε και 5
το ΣτΕ, που με αποφάσεις της Ολομελείας του έκρινε την περικοπή υπέρ ΕΑΣ σε κύριες και επικουρικές συντάξεις ως συνταγματικά συμβατή. Συγκεκριμένα για το 2023 προβλέπεται τα βασικά έσοδα του προϋπολογισμού για το ΑΚΑΓΕ (που ιδρύθηκε με το άρθρο 149 του ν. 3655/2008) να προέλθουν από την παρακράτηση υπέρ ΕΑΣ από τους συνταξιούχους που έχουν κύρια σύνταξη 1.400 € (μεικτά) και άνω και επικουρική 300 € (μεικτά) και άνω.
6. Στην εισφορά υπέρ υγείας ύψους 6% στηρίζεται ο ΕΟΠΥΥ
Η γενίκευση αυτής της εισφοράς υπέρ ασθενείας (ΕΟΠΥΥ) με το άρθρο 44 του ν. 4387/2016 σε ΟΛΟΥΣ τους συνταξιούχους και σε ΟΛΕΣ τις συντάξεις αποτελεί στην ουσία οριζόντια και αδικαιολόγητη περικοπή τους, αφού καθ’όλο τον εργασιακό τους βίο πλήρωναν αντίστοιχη εισφορά.
Ειδικότερα, με το γ’ Μνημόνιο (ν. 4336/2015) θεσπίστηκε και γενικεύτηκε με τον ν. 4387/2016 σε μόνιμη βάση:
i) η αύξηση κατά 2% (από 4% σε 6%) της εισφοράς υπέρ υγείας (ΕΟΠΥΥ) σε 2.800.000 περίπου κύριες συντάξεις (καταβαλλόμενες και εκκρεμούσες),
ii) η επιβολή, για πρώτη φορά από 1-7-2015, εισφοράς ύψους 6% υπέρ υγείας (ν. 4387/2016, άρθρο 44) σε 1.300.000 επικουρικές συντάξεις (καταβαλλόμενες και εκκρεμούσες),
iii) η επιβολή διπλής εισφοράς (6% συν 6%) σε 1.300.000 συνταξιούχους που λαμβάνουν κύρια και επικουρική σύνταξη,
iv) η επιβολή εισφοράς ύψους 6% στο άθροισμα των καταβαλλόμενων συντάξεων, σε περίπτωση συρροής περισσότερων της μίας κύριων συντάξεων στο ίδιο πρόσωπο (γήρατος, χηρείας) και
v) η επιβολή για πρώτη φορά πολλαπλής εισφοράς υπέρ υγείας σε όσους λαμβάνουν ταυτόχρονα σύνταξη (ή συντάξεις) και έχουν εισόδημα από μισθωτή εργασία. Στην περίπτωση αυτή καταβάλλεται το προβλεπόμενο ποσοστό εισφοράς υπέρ υγειονομικής περίθαλψης επί της συντάξεως που λαμβάνουν, καθώς και επί των πάσης φύσεως αποδοχών ή επί του μηνιαίου εισοδήματός τους.
Η φορομπηχτική λειτουργία της εισφοράς ύψους 6% αναδεικνύεται περίτρανα στην περίπτωση των συντάξεων χηρείας, όταν η χήρα (πέραν της εισφοράς υπέρ υγείας ύψους 6% στη δική της σύνταξη γήρατος) καταβάλλει και πρόσθετη εισφορά ύψους 6% στη σύνταξη λόγω θανάτου τού αποβιώσαντος συζύγου της!
7. Η Συγκέντρωση διαμαρτυρίας των Συνταξιουχικών Οργανώσεων στους 4/4/2023
Πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή χιλιάδων συνταξιούχων η συγκέντρωση διαμαρτυρίας έξω από το Υπουργείο Εργασίας, όπου μετά τις ομιλίες και τα συνθήματα διαμαρτυρίας, ακολούθησε πορεία και κατέληξε στο Μέγαρο Μαξίμου. Έχει αποσταλεί ανάλογο ενημερωτικό Δελτίο. 6
8. Η εφημερίδα 60+
Όπως αναφέραμε και στην έκτακτη ενημέρωση που σας αποστείλαμε, η αποδοχή της πρότασης είναι προαιρετική. Όποιος όμως Σύλλογος αποφασίσει να συμμετάσχει, να φροντίσει να σταλούν οι ηλεκτρονικές διευθύνσεις των μελών του (email) στην Ομοσπονδία το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου να ξεκινήσει η δωρεάν αποστολή της εφημερίδας.
9. Η γραμμή εξυπηρέτησης των πολιτών από τον e-ΕΦΚΑ
Από το Γραφείο Ενημέρωσης και Επικοινωνίας της ΠΟΠΣ